Santa Catalina i la torre Picada

Iniciam l'itinerari al carrer de la Marina, davant el moll comercial, just devora l'antiga estació del tramvia, un bell exemple del moviment art-déco que va influenciar l'arquitectura de la vall a principi del segle XX.
Des d'aquí seguim en direcció nord, per la vorera dels molls fins a arribar a l'entrada de la base naval, on amb un poc d'atenció, a la dreta, veurem una petita piràmide de vidre que protegeix la pedra de Sant Ramon i, devora, l'escalonada que ens permet arribar al petit oratori que du el nom d'aquest sant i que es troba just damunt.
Continuam pel carrer de Santa Apol·lònia, ja a la barriada de Santa Catalina, sorgida a mitjan segle XIX al voltant del comerç i de la pesca. Després, transitam pel carrer de Mallorca, també en sentit ascendent, fins que, al capdamunt, trobam l'oratori de Santa Catalina, ara reconvertit en Museu de la Mar, de visita obligatòria, i sa Miranda, un balcó espectacular sobre la Mediterrània i els penya-segats.
La tornada cap al port la farem pel carrer de Santa Catalina, on de seguida trobarem un mirador sobre la badia, i que convergeix amb el carrer de la Marina. Passam novament vora l’estació del tramvia i la placeta que hi ha al costat, amb un conjunt d'escultures, i continuam fins que topam amb el passeig d’Antoni Montis.
Remuntam aquesta via fins que, a la primera rotonda, enfilam l'avinguda de l’11 de maig, que sorgeix a l'esquerra i que ens du primer a la plaça dels Reis de Mallorca i, després, al carrer de Bèlgica, on comença una pujada forta.
Situats al primer revolt, deixam la zona urbanitzada i continuam tot dret pel camí de sa Illeta, que ens du entre olivars fins a un collet, on localitzam una barrera amb un botador al costat, pel qual accedim al pla de ses Vinyes. A l'esquerra, veim una pista ampla, que seguim uns metres i l'abandonam per un tirany que sorgeix a l'esquerra.
Més amunt tornam a confluir amb el vial que havíem abandonat i poc després ens desviam a la dreta, en direcció a la torre Picada, construïda a cavall dels segles XVI i XVII per controlar els atacs corsaris. Els voltants ens ofereixen vistes excel·lents de sa Illeta i del puig de Bàlitx a un costat, i del cap Gros i la costa nord a l'altre.
Per tornar al punt de partida, únicament haurem de desfer el camí, que de baixada se'ns farà més curt.

Inici:

Carrer de la Marina. Port de Sóller (1 m)

Final:

Desnivell acumulat:

- pujada: 174 m

- baixada: 174 m

Itinerari no apte per a cadires de rodes

Informació relacionada

• Fullet de l'itinerari familiar "Santa Catalina i la Torre Picada"