Na Pòpia

L'itinerari

Després d’una travessia amb barca des de Sant Elm o des del port d’Andratx i situats en el mollet des Lledó, ens dirigim al petit centre d’interpretació de l’illa sa Dragonera, passat el qual continuam pel camí de carro en direcció nord fins que topam una cruïlla. A la dreta queda la carretera del far de Tramuntana, enfront el camí de la cova des Moro i a l’esquerra la carretera asfaltada del far de Llebeig, opció que elegim.

Passam per sota d’una de les cases del parc i, a poca distància, ens desviam del vial asfaltat per un camí de carro que sorgeix a la dreta i que s’enfila pel comellar des Coll Roig. Poc després un portell sense barrera dóna entrada a un espai de conreu envoltat de paret, conegut com «es Tancat», on el camí serpenteja entre marjades d’ametllers i de garrovers sempre amb l’imponent puig des Far Vell o de na Pòpia a la nostra esquerra.

Passam vora una caseta i ens topam després en el coll Roig amb un altre portell, a la dreta del qual hi ha un mirador sobre la mar de tramuntana. Comença aquí el camí des Far Vell per on transitam, primer pel vessant est del puig i després pel sud, un espai on durant la primavera és habitual trobar nius de gavines grosses que en vol rasant intenten dissuadir els visitants que s’hi apropen massa. La vegetació és aquí molt atapeïda i, arran de la protecció de l’illa i de la radicació recent de les rates, ha agafat una embranzida forta.

A mesura que pujam el panorama s’eixampla i a l’esquerra ens queda el puig des Aucells, de rocam vermellós, i que just entreveim a un dels revolts, després del qual passam vora la caseta des Coloms que malgrat el nom era refugi dels torrers de la desapareguda talaia de na Pòpia, una construcció començada el 1580 i que s’enderrocà per aixecar el far.

Assolim finalment el cim del puig des Far Vell, amb els 352 metres d’altura tallats a plom sobre la mar blava en el vessant nord, i observam les restes de la farola, amb la torre, molt malmenada per l’impacte dels llamps, i la resta dels edificis amb un estat de degradació avançat.
Després de gaudir de la vista imponent sobre la Mediterrània i de recobrar forces, retornam al punt d’inici pel camí per on havíem vengut, l’únic possible.

No apte per a cadires de rodes ni cotxets d'infants.