La talaia d'Alcúdia

L'itinerari

Situats a l’aparcament del santuari de Nostra Senyora de la Victòria agafam la pista forestal que en sentit ascendent ens acosta en poc temps al sender que es desvia a l’esquerra per anar al mirador de ses Tres Creus. Poc després de deixar-lo de banda feim el mateix amb el viarany que porta a la penya Roja.

La pujada continua per la pista forestal que ens du ara al pla de sa Talaia, on comença un camí de ferradura conegut com pas de s’Aritja, que ens permet assolir la talaia d’Alcúdia, de 445 metres, en el cim de la qual es troba el basament circular d’una antiga torre del segle XVI i un poc més avall dues casetes on es resguardaven els soldats durant la Guerra Civil.

Per continuar, i des de les restes de la torre, tornam uns quants metres enrere i ens desviam a la dreta pel caminoi que havíem deixat de costat i que en direcció sud ens permet arribar al puig des Boc. Des d’aquí seguim el descens amb diverses ziga-zagues que ens condueixen al collet des Coll Baix, un indret que reconeixem per la presència d’un refugi amb unes quantes taules i bancs a l’exterior.

Deixam de banda el tirany que porta a la platja des Coll Baix i continuam per la pista forestal que surt a la dreta i que ens apropa a un torrent, que remuntam a partir d’aquí i el creuam diverses vegades.

Més amunt passam a la vora de les fontanelles Sobiranes, una bassa d’aigua ubicada ben al mig del torrent i arribam després al coll de na Benet, caracteritzat per la presència de grans ullastres. Des d’aquí, i sense fer cas al brancal que sorgeix a la nostra esquerra conegut com «es Escalons», continuam tot dret, ja en sentit descendent, seguint el torrent de ses Fontanelles.

Poc temps després arribam a ses Fontanelles Fondes, un altre bassol situat a la llera del torrent, passat el qual acaba el pendent i comencen ses Planes, on deixam dos ramals a l’esquerra, el primer dels quals permet accedir al campament de la Victòria. A continuació, vorejam els costers de sa Talaia, passam per sobre d’una pedrera abandonada i, posteriorment, topam el torrent de s’Aladernar, des d’on iniciam una pujada abrupta, que sense més problemes ens permet tornar al punt de partida.

No apta per a infants menors de 6 anys, cadires de rodes, ni cotxets per a infants.

Inici:

ermita de la Victòria (132 m)