El far des Llebeig

L'itinerari

Després de l’arribada en barca a l’illa de sa Dragonera, iniciam la ruta en el moll des Lledó per dirigir-nos al nord pel camí que passa vora el centre d’informació i, en el primer encreuament, ens desviam a l’esquerra per la carretera asfaltada.

Deixam enrere la darrera casa del port i tot d’una topam un creuer. El camí de la dreta s’enlaira en direcció a na Pòpia o puig des Far Vell, el cap cimal de l’illa, però nosaltres continuam tot dret en direcció a llebeig, vorejant la costa rocosa envoltats de la garriga de xiprell, romaní i lleterassa.

A la nostra dreta deixam s’Abeurador, una de les estructures construïdes per recollir l’aigua escassa que cau sobre l’illa, mentre que ran de mar observam cala Cucó amb l’aljub amb la coberta enrunada. A l’altre costat és visible gran part de la costa andritxola, des del cap Fabioler fins al de sa Mola.

Mentre, el camí s’endinsa pel comellar de cala Cucó, al fons del qual una petita desviació a la dreta ens permet arribar a les restes d’un forn de calç, una estructura circular destinada a coure la pedra calcària per obtenir un material que després era utilitzat per construir i per emblanquinar els edificis.

Retornats a la carretera del far continuam per la galta de la muntanya i albiram, encara lluny, el far i la torre de defensa que controlava la cala des Llebeig.

Ens apropam després al penya-segat de ses Penyes Roges, on un paretó ens protegeix de la timba i, superat el torrent de ses Fontanelles, trobam en un girant ses Cantarilles, una represa petita que servia per recollir l’aigua del torrentó.

A l’esquerra dels camí ens queda la torre de Llebeig i després d’uns revolts arribam finalment al far de Llebeig, construït entre el 1907 i el 1910, que guaita a 121 metres d’altura sobre el nivell de la mar. La torre de marès alberga una llanterna d’un abast de 34 milles, i es completa amb les cases dels faroners i uns aljubs grans que recullen l’aigua de les terrasses extenses, amb la qual es regava un hortet.

La tornada la feim pel mateix camí d’anada, que ens porta sense més problemes fins al port.

L’accés a l'illa no està adaptat per a cadires de rodes.