El far de Tramuntana

L'itinerari

Iniciam la passejada a la caleta des Lledó, a l'illa de sa Dragonera, on prèviament haurem arribat amb la barca que surt des de Sant Elm o des del Port d’Andratx. Aquí se situa el centre d’interpretació des del qual ens dirigim al primer creuer de camins, on elegim l’opció dreta que travessa el torrent de sa Cova per un pontet i voreja després un antic corralet de porcs i les marjades agrícoles.

Transitam a continuació pel costat d’un pinaret amb taules i bancs, i poc després ens podem desviar a la dreta per un caminoi que ens du a na Miranda, un aljub que avui constitueix un balcó magnífic sobre la costa andritxola.

Tornam al camí de carro i passam vora es Colomer, amb forma de torre emmerletada, i començam una pujada curta que ens permet enllaçar amb la carretera del far de Tramuntana, per on continuarem a la dreta. A partir d’aquí el camí discorre planer, envoltat d’una màquia espessa, amb els esculls des Calafats, de color obscur, i de cala en Regau als nostres peus.

Travessam la franja de pedra que identifica el meridià de París i, més enllà, al costat del camí se situa un mirador protegit per una barana de fusta des del qual, durant la primavera i l’estiu, podrem observar les evolucions dels falcons marins i dels falcons pelegrins, aus que a l’edat mitjana tenien gran fama entre els cetrers.

Trobam al final de l’itinerari un revolt petit, baix del qual se situa el far de Tramuntana, aixecat entre el 1907 i el 1910, on s’ubica una exposició dels fars de l’illa, que podem visitar si abans hem demanat la clau al centre d’interpretació. Es Freu, un estret de set-cents metres d’amplada, ens separa de Mallorca i a l’altra banda ens queden la torre de cala en Basset i les marjades de l’antic monestir de la Trapa, enlairades en els penya-segats.
Per retornar desfeim el camí fins al collet de Tramuntana, on deixam de banda el sender que baixa fins a na Miranda per on hem vengut, i continuam tot dret pel camí del far de Tramuntana que, fent un revolt en el torrent de sa Cova, deixa a la dreta un ramal que porta a la cova des Moro i que ens du fins al punt de partida.

L’accés a l'illa no està adaptat per a cadires de rodes.